Andrzej Jaworski, były prezes Stoczni Gdańsk, znanego polityka i samorządowca z Pomorza, podkreśla konieczność rozbudowy możliwości naszych portów dla ich dalszego rozwoju. Jego zdaniem, najefektywniejszą drogą do osiągnięcia tego celu jest synergia między portami zlokalizowanymi w Szczecinie, Świnoujściu, Gdyni, Gdańsku oraz Elblągu. Bez wykorzystania takiej współpracy, polskie porty nie będą w stanie rywalizować na globalnym rynku.
Wzajemna współpraca czterech portów ma fundamentalne znaczenie dla kształtowania przyszłości morskiej gospodarki w kraju. W ostatnich latach zaobserwowano znaczny rozwój infrastruktury nadmorskiej co dodatkowo potwierdza znaczenie tej współpracy. Ta tezę potwierdzają również statystyki dotyczące rozwoju polskich portów morskich.
Marek Gróbarczyk, wiceminister infrastruktury, zaznaczył, że rok 2022 był kolejnym okresem rekordowego rozwoju dla polskich portów morskich. Dane dotyczące przeładunków jednoznacznie pokazują, jak zdrowe są polskie porty. Jego zdaniem, kluczowy wpływ na te sukcesy miały inwestycje realizowane w ostatnich latach, które przyczyniły się do rozwoju sektora oraz zwiększenia przeładunkowych możliwości.
Porty w Szczecinie i Świnoujściu rozpoczęły rok 2023 z wyraźnym wzrostem. Monika Woźniak-Lewandowska ze Szczecina informuje, że obroty ładunkowe w tych portach przez pierwsze cztery miesiące 2023 roku wyniosły 12 244.6 tysięcy ton. To oznacza wzrost o 1 082,4 tysięcy ton, czyli o 9,7% w porównaniu do analogicznego okresu roku poprzedniego.