Terminal Zbożowy w Gdyni: Koncentracja aktywów logistycznych zagraża wolnemu rynkowi

Według działaczy Polskiego Związku Producentów Roślin Zbożowych, wzrost koncentracji aktywów logistycznych, takich jak Terminal Zbożowy, jest niekorzystny dla otwartego rynku. Utrzymują, że przekazanie go na wieloletnią dzierżawę jednostce z Grupy Viterra to decyzja, która długoterminowo negatywnie wpłynie na zdrową rywalizację na krajowym rynku zbożowym.

Polski Związek Producentów Roślin Zbożowych, reprezentując szeroko pojęty sektor rolny i spożywczy, wyraził swoje głębokie zaniepokojenie przebiegiem i rezultatem przetargu na Terminal Zbożowy w Gdyni w liście do premiera Mateusza Morawieckiego.

Zgodnie z treścią listu od Związku, światowy, europejski i polski handel zbożami charakteryzuje się dużym stopniem koncentracji. Istnieją znane globalne firmy zajmujące się handlem zbożami, często określane jako ABCD. ADM, Bunge, Cargill, Dreyfus i Glencore mają swoje operacje w Polsce, gdzie posiadają ziarna oraz struktury odpowiedzialne za zakup, sprzedaż i przetwarzanie zbóż, kukurydzy, rzepaku i cukru. Niektóre z nich prowadzą również inne działalności, takie jak produkcja skrobi, produkcja oleju rzepakowego i słonecznikowego, produkcja pasz oraz produkcja (blending) i sprzedaż nawozów.