Zmiany w przepisach o reklamach w Gdyni

Nowelizacje gdyńskiej uchwały krajobrazowej zaczynają obowiązywać od czwartku, 12 października 2023 roku. Jednakże, nie będzie to oznaczało natychmiastowego zniknięcia nielegalnych reklam z miejskiego pejzażu. W rzeczywistości, rozpocznie się rok dostosowywania się do zmienionych zapisów uchwały.

Uchwała krajobrazowa stanowi narzędzie umożliwiające urzędnikom walkę z nieporządkiem tworzonym przez reklamy. W Gdyni, urzędnicy uzyskali te uprawnienia znacznie później niż ich służbowi koledzy w Gdańsku i Sopocie.

Mimo to, po dwóch tygodniach od opublikowania uchwały przyjętej przez radnych w sierpniu na łamach Wojewódzkiego Dziennika Urzędowego, nowe regulacje zaczną mieć moc prawną w mieście.

– Nadchodzi okres, w którym będziemy porządkować reklamy w przestrzeni publicznej naszego miasta, a także tzw. dzikie reklamy, które dotąd unikały regulacji prawnych. Dzięki uchwale podjętej przez radnych miasta, mamy teraz skuteczne narzędzie do porządkowania krajobrazu w strategicznych miejscach, jak również do kontroli każdego nowego medium reklamowego pojawiającego się na terenie miasta. Efekty tych działań, czyli estetyczna i spójna przestrzeń publiczna, powinniśmy zauważyć stosunkowo szybko – komentuje sytuację Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.