Plany na rozbudowę portu zewnętrznego

Enklawa znajdująca się w granicach Portu Gdynia, niewchodząca w skład jurysdykcji Polski, jest własnością GCT. Enklawa ta, mogłaby być wykorzystywana do monitorowania obiektów militarnych, a także do opóźniania transportu ciężkiego sprzętu wojskowego do Polski oraz Ukrainy.

Końcówka maja 2023 roku przyniosła ogłoszenie przetargu przez wojewodę pomorskiego. Przetarg dotyczy budowy portu zewnętrznego na terenie Gdyni. W ramach inwestycji przewidziane jest również stworzenie infrastruktury drogowo-kolejowej. To doskonałe wieści dla Gdyni, ponieważ dzięki temu Port Gdynia zyska nowe możliwości przeładunkowe, co uczyni go bardziej atrakcyjnym miejscem na mapie Morza Bałtyckiego. Rozstrzygnięcie przetargu zaplanowano na luty 2024 roku. Co istotne, przyszłość portu zewnętrznego to nie tylko operacje przeładunkowe o charakterze cywilnym – będzie służył także celom wojskowym.

Z informacji podanych przez Wirtualną Polskę wynika, że do tej pory wpłynęło cztery propozycje budowy portu. W tym gronie znalazły się dwie firmy, które są bezpośrednio powiązane z Chinami – Hutchison Ports (właściciel terminala GCT w Gdyni) oraz Mota-Engil Central Europe (której współwłaścicielem jest chiński gigant budowlany podlegający sankcjom USA od 2020 roku).