Port Gdynia wybrał wykonawcę swojego ambitnego projektu falochronów osłonowych dla Portu Zewnętrznego. Nowe falochrony o łącznej długości prawie 2,5 kilometra mają być prezentem dla Morza Bałtyckiego i stanowić znaczący krok w rozwoju portu.
Port Gdynia jest ograniczony przez gęstą miejską zabudowę, co powoduje, że jego naturalnym kierunkiem ekspansji jest morze. Stąd decyzja o budowie Portu Zewnętrznego. Na koniec maja 2021 roku, Morski Port Gdynia oraz Urząd Morski w Gdyni ogłosiły wyniki przetargu na budowę falochronów. Nowe konstrukcje ma stanowić prawie 2,5 km długi „molo”, które wtargnie głęboko w Zatokę Gdańską.
Port Zewnętrzny ma powstać jako przedłużenie Nabrzeża Śląskiego. Poszukuje się prywatnego inwestora, który zechce sfinansować ten monumentalny projekt. Jako zachętę, władze miasta proponują możliwość eksploatacji pirsu przez kolejne 30 lat.
W skali powojennej historii Portu Gdynia, planowana inwestycja ma bezprecedensowy charakter. Projekt w Porcie Zewnętrznym realizować będzie konsorcjum firm, na czele z Budimex S.A., a także Roverpol Sp. z o.o. oraz Rover Maritime S.L. Ich oferta, wartą prawie 540 milionów złotych, okazała się najlepsza w przetargu.