Właścicielem Gdyńskiego Terminalu Kontenerowego (GCT) ma być niebawem BlackRock, amerykański fundusz inwestycyjny. Obecnie operatorem portów na świecie, w tym także tego znajdującego się w Gdyni, jest podmiot kontrolowany przez Chiny – CK Hutchinson.
Publiczna dyskusja na temat zarządzania infrastrukturą w Gdyni rozgorzała po raz pierwszy w 2023 roku. Wówczas to Hutchison Ports Gdynia odmówił zezwolenia na zacumowanie do portu amerykańskiemu okrętowi wojennemu o nazwie MV Cape Ducato. Informacje medialne z tamtego okresu sugerowały, że w porcie było wystarczająco dużo miejsca dla tej jednostki.
Podobne wydarzenia były przyczyną umieszczenia chińskiej spółki na liście obiektów infrastruktury krytycznej przez Rządowe Centrum Bezpieczeństwa. Teraz wszystko zdaje się wskazywać, iż to Amerykanie przejmą po Chińczykach kontrolę nad gdyńskim portem. Są to rezultaty globalnej strategii prowadzonej przez administrację Donalda Trumpa, która dąży do odzyskania kluczowej infrastruktury z rąk Pekinu.