Port Gdynia: Po miesiącach naprawy nabrzeża, kontynuacja budowy obrotnicy nr 2

Po serii trudnych i skomplikowanych prac, które trwały kilka miesięcy, zostało pomyślnie zakończone remontowanie nabrzeża w Porcie Gdynia. To zwycięstwo inżynierów umożliwi relokację pływającego doku należącego do PGZ Stoczni Wojennej do specjalnie zaprojektowanej i wybudowanej wnęki. Otwiera to drogę do dalszych działań związanych z konstrukcją obrotnicy nr 2.

Sytuacja, która wymagała renowacji nabrzeża, miała miejsce we wrześniu poprzedniego roku. W czasie realizacji budowy tzw. wnęki dokowej doszło do uszkodzeń struktury nabrzeża. Zadanie to było powiązane z demontażem i wydobyciem z wody pochylni, której zadaniem było wprowadzanie jednostek nawodnych na wodę. W wyniku tych działań ziemia pod nabrzeżem została usunięta, tworząc pustkę w miejscu, gdzie docelowo planowano przesunąć dok Stoczni Wojennej. Powstałe komplikacje doprowadziły do wielokrotnego przesuwania harmonogramu przesunięcia doku i tym samym wstrzymania prac czerpalnych.

Cały proces renowacji nabrzeża trwał pięć miesięcy. Zadanie to polegało na uszczelnieniu i uzupełnieniu ubytku gruntu. Techniczne aspekty tego zadania realizowała Grupa NDI.

To przedsięwzięcie stanowi element szerszego projektu inwestycyjnego, zatytułowanego „Pogłębienie toru podejściowego i akwenów wewnętrznych Portu Gdynia”. W ramach tego projektu planowana jest budowa obrotnicy nr 2, która umożliwi obsługę większych jednostek morskich. Problemem dla tej inwestycji okazał się wspomniany pływający dok, stąd decyzja o jego zmianie położenia. Przeniesienie doku ma na celu nie tylko umożliwienie kontynuacji budowy obrotnicy, ale także przywrócenie pełnej funkcjonalności i zdolności produkcyjnych doku w nowym miejscu. W 2021 roku umowę w tej sprawie podpisali przedstawiciele PGZ Stoczni Wojennej i Zarządu Morskiego Portu Gdynia.