Pierwszy w Polsce wodorowy pojazd szynowy rozpoczął testy na trasie Gdynia-Hel

Rewolucyjnym krokiem w polskim transporcie kolejowym stał się pierwszy w kraju pojazd szynowy, który korzysta z napędu na wodór. Ten nowatorski środek transportu właśnie rozpoczął swoje testy, a jego pierwsza trasa to podróż z Gdyni do Helu.

Zaprojektowany przez koncern Orlen, ten wodorowy pojazd manewrowy będzie funkcjonował na bocznicy Zakładu Produkcyjnego w Płocku. Pierwsza jazda próbna odbyła się na wcześniej wspomnianej trasie między Gdynią a Helem. W ramach umowy pomiędzy Orlenem a producentem pojazdu, firmą PESA Bydgoszcz, przewidziano również czteroletni pakiet serwisowy. W jego skład wejdą standardowe przeglądy techniczne oraz wszelkie niezbędne naprawy.

Specyfikacje techniczne lokomotywy SM42 6Dn obejmują cztery osie i silniki trakcyjne o mocy 4×180 kW. Zasila ją energia wygenerowana przez dwa ogniwa wodorowe o mocy 85 kW każde. Dodatkowo, pojazd został wyposażony w system autonomicznej jazdy, który pozwala maszyniście na radiowe sterowanie pojazdem podczas formowania składów, bez konieczności obecności drugiej osoby.