Morski Port Gdynia, zarządzany przez lokalną władzę, przeprowadził proces otwierania zgłoszeń do przetargu na dzierżawę terminala zbożowego. Było to efektem udziału różnych interesariuszy, w tym dzierżawcy, który do tej pory zajmował tę pozycję, a także Krajowej Grupy Spożywczej. Ta ostatnia była już wcześniej wskazywana przez polityków jako preferowany kandydat w tym kontekście.
Anulowanie przetargów na dzierżawę obecnego terminala zbożowego w Gdyni oraz terenów przeznaczonych do jego budowy w części głębokowodnej gdańskiego portu morskiego, wywołało wiele emocji i dyskusji w sferze publicznej. Po zmianie rządu w Polsce, pewna grupa polityków i ekspertów zaczęła upowszechniać narrację o rzekomym celowym hamowaniu rozwoju morskiej infrastruktury transportowej w kraju. Twierdzą oni, że ma to na celu promowanie interesów Niemiec.
Natomiast, co ciekawe, w przypadku Gdańska ten problem jest stale obecny od 2015 roku. Pomimo tego, gdyński terminal zbożowy, mimo braku odpowiednich inwestycji, nadal funkcjonuje. Dodatkowo, od 2022 roku obszar ten jest tymczasowo dzierżawiony.