Stacja Gdynia Port, po zakończeniu inwestycji wartych blisko 1,9 miliarda złotych, posiada teraz możliwość obsługi pociągów towarowych o długości aż 750 metrów. Ten istotny projekt, który obejmował budowę setek nowych torów kolejowych, znacząco podnosi efektywność przeładunku towarów.
Informację o finalizacji inwestycji przekazała spółka PKP PLK. Projekt realizowany przy porcie w Gdyni ma kluczowe znaczenie nie tylko dla funkcjonowania lokalnego portu, ale również dla gospodarki całego kraju. Działanie to wpisuje się w szerszy plan związany z rozbudową infrastruktury kolejowej, mający na celu zwiększenie możliwości przewozu towarów do portów morskich. Dzięki tej inwestycji przepustowość stacji Gdynia Port wzrosła dwukrotnie.
Przed rozpoczęciem prac modernizacyjnych najdłuższe pociągi towarowe obsługiwane przez stację mogły mieć długość nie większą niż 500 metrów. Teraz jednak stacja ma zdolność do przyjmowania pociągów do 750 metrów długości, a także cięższych składów o nacisku 22,5 tony na oś.
W ramach projektu powstało 115 km nowych torów oraz 359 rozjazdów. Dodatkowo zbudowano dwa nowe wiadukty o długościach odpowiednio 640 i 170 metrów, co poprawiło przepustowość linii prowadzących do portu. Przeprowadzono również remont mostu na rzece Chylonce. Zainstalowano 13 podziemnych zbiorników retencyjnych wraz z nową siecią kanalizacji, gwarantując tym samym prawidłowe odwodnienie terenu. W ramach inwestycji powstała także publiczna ładownia. Dla zapewnienia sprawnej i bezpiecznej obsługi ruchu pociągów, Stacja Gdynia Port jest teraz obsługiwana przez LCS Gdynia Port wspierany przez dwie nowe nastawnie – informuje PKP PLK.