Nowa Centralna Magistrala Kolejowa Północ wzmocni gospodarkę morską w Gdańsku i Gdyni do 2040 roku

Rozwój infrastruktury kolejowej oznacza rewolucję dla portów Gdańsk i Gdynia. Planowana budowa Kolei Dużych Prędkości, czyli Centralnej Magistrali Kolejowej Północ, przyczyni się do tworzenia nowego korytarza transportowego między tymi ważnymi punktami na mapie Polski a jej centrum. Przewiduje się, że budowa ta powinna dobiec końca do roku 2040. To bezpośredni dowód na to, w jaki sposób projekt Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK) wpływa na sektor morski. Niemniej jednak, możliwe jest także, że pośrednie skutki tego przedsięwzięcia okażą się jeszcze ważniejsze.

Kolej Dużych Prędkości będzie obsługiwała nie tylko pociągi pasażerskie. Na trasie Centralnej Magistrali Kolejowej Północ poruszać się także będą pociągi intermodalne, przewożące kontenery lub naczepy, z prędkością 120 km na godzinę. Projektowana linia kolejowa ma rozciągać się od węzła CPK aż do Gdańska.

Podczas czwartkowego posiedzenia Sejmowej Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, Piotr Rachwalski, członek zarządu CPK odpowiedzialny za sprawy kolejowe, podkreślił, że celem tej inwestycji jest przede wszystkim unowocześnienie obecnej infrastruktury. Wiele z używanych obecnie dróg kolejowych powstało bowiem jeszcze w XIX wieku. Jak zauważył Rachwalski, nie tylko wiek tych tras jest problemem. W wielu miejscach składają się one z odcinków lokalnych, na których jedynie podniesiono parametry techniczne.