Stocznia Crist, która znajduje się w Gdyni, sfinalizowała kolejny projekt – jednostkę oznaczoną jako CSOV, która teraz zmierza w kierunku Norwegii. Jej kluczowe zadanie będzie polegać na obsłudze morskich ferm wiatrowych. Statek o nazwie NB320 to jeden z dwóch, które są obecnie budowane dla norweskiego koncernu Ulstein Verft.
Proces budowy trwał nieco ponad rok. Pierwsze symboliczne cięcie blachy zapoczątkowujące realizację projektu miało miejsce 31 października 2023 roku. Po częściowym doposażeniu, które zamknięto na przełomie listopada i grudnia tego samego roku, jednostka została odholowana do regionu Vestlandet w Norwegii, gdzie dotrze do wybrzeży fiordów. Prace wykończeniowe i końcowe wyposażenie statku zostaną przeprowadzone w stoczni Ulstein Verft.
Statek będzie pełnił funkcję transportową personelu do morskich turbin za pośrednictwem mostu łączącego go z farmą wiatrową. Jego dodatkowym zadaniem będzie przewożenie różnych ładunków, takich jak paliwo, woda, części zamienne czy inne materiały niezbędne do prawidłowego funkcjonowania farmy.
Ciekawym aspektem jest fakt, że statek ma zostać przygotowany do użycia ekologicznego paliwa metanolowego. Dzięki temu, CSOV będzie wpisywał się w trend ekologicznego myślenia i szanowania środowiska naturalnego.
Charakterystycznym elementem CSOV jest jego unikalny kształt kadłuba, który optymalizuje zużycie paliwa, zwrotność, prędkość, stabilność oraz ładowność. Ta konstrukcja umożliwia lepsze utrzymanie pozycji statku, podnosi komfort i bezpieczeństwo nawet w trudnych warunkach poprzez redukcję wpływu fal, wilgotności pokładu i rozprysków wody. Technologia ta eliminuje pawęż i symetryczny kształt dziobu oraz rufy przyczynia się do zwiększenia efektywności napędu, stabilności i bezpieczeństwa.
Ale kto stoi za tym projektem? Zleceniodawcą budowy tej jednostki jest niemiecki armator Bernhard Schulte Offshore. Cała konstrukcja opiera się na projekcie Ulstein Twin X-Stern. Statek będzie miał długość 90 metrów i szerokość sięgającą aż 19 metrów. Wyposażony będzie w centralnie umieszczony trap z kompensacją ruchu oraz dźwig o udźwigu do 5 ton. Właśnie na podstawie platformy SX222 powstał projekt jednostki, który został dostosowany do potrzeb armatora. Dzięki temu na statku znajdzie się 111 kabin, a jego konstrukcja pozwoli na stworzenie pływającego hotelu dla maksymalnie 132 osób.