Planowany termin realizacji Drogi Czerwonej w Gdyni to 2030 rok – kluczowe połączenie dla rozwoju Portu i krajowej obronności

Południową część Portu Gdynia ma połączyć z siecią dróg krajowych, w tym z ekspresówką S6, nowa arteria komunikacyjna – Drogą Czerwoną. Harmonogram prac zakłada jej ukończenie do 2030 roku. Realizacja tego projektu jest możliwa dzięki uwzględnieniu go w ramach inwestycji o strategicznym znaczeniu dla obronności kraju. Aktualnie prowadzone są prace nad sporządzeniem niezbędnej dokumentacji.

2 grudnia 2024 roku, podczas konferencji prasowej w Urzędzie Miasta Gdyni, pojawiły się informacje o potencjalnym przyspieszeniu prac, co mogłoby skutkować wcześniejszym oddaniem Drogi Czerwonej do użytku.

Droga Czerwona będzie miała kluczowe znaczenie dla funkcjonowania lokalnej komunikacji, szczególnie w północnej części miasta. Ważnym aspektem jest też usprawnienie połączeń z okolicznymi gminami. Jednak korzyści wynikające z inwestycji wykraczają poza aspekty czysto komunikacyjne. Bez Drogi Czerwonej niemożliwy jest pełny rozwój gospodarczy regionu, w tym przede wszystkim rozbudowa Portu Gdynia i budowa tzw. portu zewnętrznego. Droga Czerwona ma też ogromne znaczenie dla kwestii bezpieczeństwa i obronności kraju, umożliwiając przewóz transportów wojskowych z i do portu gdyńskiego.

Według pierwotnych planów, prace projektowe mają zakończyć się w 2028 roku, natomiast realizacja inwestycji na miejscu ma trwać od 2029 do 2032 roku. Przyspieszenie tych terminów jest celem władz województwa, miasta oraz okolicznych gmin.

Poseł Marek Biernacki podczas konferencji zaakcentował znaczenie Drogi Czerwonej nie tylko dla obronności kraju, ale także dla rozwoju Gdyni i całego regionu. Wskazał, że Gdynia może stać się najważniejszym portem NATO na Bałtyku, co wymaga między innymi realizacji tej inwestycji drogowej.

Dodatkowo Maciej Samsonowicz, doradca Ministra Obrony Narodowej, informował o utworzeniu specjalnego zespołu ekspertów mającego na celu analizę infrastruktury czterech północnych województw pod kątem potrzeb obronności kraju. Zespół składa się z pracowników MON oraz samorządowców na różnych szczeblach, a także przedstawicieli Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, PKP Polskie Linie Kolejowe, Ministerstwa Infrastruktury czy instytucji z sektora infrastruktury lotniczej i morskiej.