Innowacyjny terminal intermodalny na horyzoncie – projekt Portu Gdynia do sierpnia 2026

W ramach planów rozwoju Portu Gdynia, zaplanowano budowę nowoczesnego terminalu intermodalnego. Ta kluczowa inwestycja, która potrwa do sierpnia 2026 roku, ma na celu zwiększenie efektywności przeładunków towarów pomiędzy transportem morskim i kolejowym. Inwestycja szacowana jest na kwotę przekraczającą 21 milionów euro.

Umowa została podpisana z firmą NDI, która przez najbliższe kilkanaście miesięcy będzie odpowiedzialna za prace w obszarze tzw. Centrum Logistycznego. Władze portu podkreślają, że terminal intermodalny stanowi jedną z najważniejszych inwestycji ostatnich lat.

Planowane jest stworzenie zaawansowanej infrastruktury, mogącej obsłużyć zarówno transport kolejowy, jak i drogowy. Zwiększy to znacznie zdolności przeładunkowe portu, dotyczące zarówno zadań cywilnych, jak i wojskowych. Ten ostatni aspekt jest szczególnie istotny, biorąc pod uwagę rolę Portu Gdynia jako głównej morskiej bazy NATO w Polsce.

Piotr Gorzeński, prezes Portu Gdynia, zaznacza, że nowy terminal to odpowiedź na rzeczywiste potrzeby nowoczesnej logistyki, nie tylko w aspekcie ekonomicznym, ale także strategicznym. „Staramy się wzmocnić potencjał przeładunkowy portu, zwiększyć elastyczność operacyjną i zaprojektować rozwiązania odporne na zmienność geopolityczną. Inwestycje tego rodzaju są obecnie podstawą dla niezależności transportowej i trwałego bezpieczeństwa”, mówi Gorzeński.

W ramach projektu przewiduje się budowę dwóch kolejowych torów ładunkowych, każdego o długości około 750 metrów, które będą kończyły się rampą załadunkową. Planowane są także nowa przestrzeń manewrowo-odstawcza, tor dojazdowy oraz układ kolejowo-drogowy z nowoczesnym systemem sterowania ruchem.